Idag pratar jag med Anna Lövheim, författare till boken Gräv där du står – för en mänskligare och mer hållbar värld. I grunden är hon jurist inriktad på folkrätt och mänskliga rättigheter, och har bland annat jobbat för FN och Sveriges riksdag.

Idag ska vi prata om vad företag kan göra för att bli mer hållbara. Visst är det en bra start att köpa kravmärkta produkter, men sedan då? Och vad är poängen med att jobba för ”ett högre syfte”, som Anna beskriver det?

Ljudtekniker: Erik Almqvist

Poddsummering: Emelie Larsson


Summering av podden

Anna Lövheim berättar idag om hur företag kan arbeta för att stärka sitt arbete inom hållbarhet – och att alla enskilda företag kan göra en stor skillnad. Vi ska inte prata om att ni bör köpa kravmärkta produkter. Det finns faktiskt mer till ämnet än så.

Hållbarhet är en viktig fråga för många konsumenter. Det kan vara allt från bra arbetsförhållanden vid tillverkningen av produkter, till vikten av återvunna material. Såklart väljer därför många företag att anamma detta och behöver därför finna sin egen roll inom området och fundera över hur de ska göra för att hjälpa sin omvärld.

Varför ska företag välja att fokusera på hållbarhet? Förutom det faktum att hållbarhetstänk lockar fler kunder och skapar en betydligt större lönsamhet, får du chansen att ta positionen som samhällsaktör. Du får en konkret möjlighet att påverka omgivningen.

Eftersom det vara svårt att veta var du ska börja kommer här några tips.

Tips för mer Hållbara företag

  1. Gå igenom på ledningsnivå vad ni som företag vill göra för att hjälpa omvärlden och hur ni ska göra för att nå dit. Ni börjar med att gräva där ni står för att hitta er kärna, vilket gör det lättare att förstå varför ni gör det ni gör.
  2. Ta hjälp av en konsult. Den personen gör en väsentlighetsanalys, som hjälper er att identifiera de hållbarhetsfrågor som är viktiga för er.
  3. Ha en eller flera samarbetspartner. Ni kan gå in och stötta föreningar och på så sätt vara med och konkret bidra till hållbarhet. Om ni stöttar en idrottsförening kan ert utbyte exempelvis vara att ni vill att speltiden på planen delas lika mellan tjejer och killar. På så sätt är ni med och bidrar. Hållbarhet handlar trots allt om mer än bara miljöfrågor.
  4. Tro på att du eller ni kan vara med och påverka, även i det lilla. Se till att göra det ni är bäst på. Det är när varje person och varje företag gör det de är bra på som vi skapar skillnad och bidrar till hållbarhet.
Anna Lövheim

Anna Lövheim är jurist med inriktning på internationell rätt och mänskliga rättigheter. Hon har lång erfarenhet som beslutsfattare och föredragande på statliga myndigheter, i domstol och som politiskt sakkunnig vid Sveriges riksdag. Där bistod hon riksdagsledamöter med expertis inom grundlagsrättsliga frågor, mänskliga rättigheter, bistånd och migration.

Anna har internationell erfarenhet, bland annat från FN:s högkommissariat för mänskliga rättigheter samt lobbningsarbete i USA, och gedigen erfarenhet av styrelsearbete i ideella organisationer och av politiska förtroendeuppdrag.

Efter en tjänst som näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren driver Anna konsultfirma med fokus på opinionsbildning, hållbarhet, CSR och utvecklingsfrågor. Hon är verksam bland annat som moderator, föreläsare och skribent. Hon är också verksamhetsledare för en lokal näringslivsorganisation.

Anna Lövheim har skrivit boken Gräv där du står.

Pressbilder författare
Anna Lövheim 1 (jpg, foto Crelle)
Anna Lövheim 2 (jpg, foto Crelle)

Pressbild bok
Gräv där du står (jpg)

Kontakt
annalovheim.se
LinkedIn