De flesta är överens om att digitaliseringen är lösningen på många av våra problem. Samtidigt vågar få ifrågasätta vad det egentligen är vi försöker lösa, och för vem. En ny handbok vill hjälpa oss att hitta en mer mänsklig väg i den digitala djungeln.

Per Axbom är i grunden kommunikationsvetare. Inom områden som UX, digital användbarhet och tillgänglighet, är han ett välkänt namn i stora delar av världen.

”När vi pratar om att digitalisera handlar det om att vi vill effektivisera. Det gör mig frustrerad eftersom vi glömmer bort människorna och våra behov. Egentligen är det självklart att vi alltid borde utgå från människorna och att göra det bättre för oss, men så funkar det inte.”

Han föddes i Liberia och bodde som ung i Saudiarabien och Tanzania. Det menar han har påverkat honom och fått honom att inse att det alltid finns många sätt att se på världen.

”Det alarmerande är att vi fokuserar på att göra saker på rätt sätt – att förbättra och effektivisera metoderna. Tyvärr får det oss att glömma bort att göra rätt sak, det som skulle kunna hålla oss på rätt kurs. Resultatet av det blir att människor hamnar i kläm, utsätts för orättvisa, exkluderas och köper saker de inte behöver.”

Boken släpps till försäljning vecka 17.

Om författaren

Under tjugo år har Per utbildat den digitala yrkeskåren och hjälpt organisationer med frågor kring digital användbarhet och tillgänglighet. Han utbildar vid Nackademin och Högskolan i Jönköping, har sänt över tvåhundra poddavsnitt och är en flitigt anlitad föreläsare världen över. Digital omtanke är hans första tryckta bok.

Om förlaget

Eget Förlag ger ut små och snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett femtiotal böcker. Högupplösta bilder på boken och författaren finns på egetforlag.se/bocker/digital-omtanke/

Kontaktperson

För mer information, hör gärna av dig till Helene Engström, förlagschef, på 0708–12 91 81 och helene.engstrom@egetforlag.se