Fråga farmor – varumärkesarbete i vardagen

Framsidan av boken Glasklart - drick smartare, författare Anna Sjöström

Forskningsrapporter och förnuftet säger samma sak. När du styr ett företag utifrån varumärket blir du mer lönsam. Dessutom ökar tydligheten och kollegorna trivs bättre. Samtidigt nöjer vi oss ofta med att slänga upp värderingarna på stora affischer i fikarummet och visa dem på kickoffen, som om det skulle göra någon skillnad.

Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketeringen till att leva värderingarna och låta dem betyda något på riktigt.

Boken är främst skriven för mindre och medelstora organisationer och företag.

Format: Trådbunden pocketbok i A6-format
ISBN: 9789186951290
Antal sidor: 96
Språk: Svenska

Smakprov & extramaterial

Läs ett smakprov (pdf)

Varumärkesundersökning (extramaterial, pdf)

Recensioner

”I mitt arbete med att leda organisationer, påverka och leverera värde, är det alltid till stor hjälp att hitta enkla koncept att inspireras av. Saker som får medarbetarna att förstå sitt sammanhang och skapar en samlad bild av varför vi går till jobbet. Den här boken passar utmärkt där. Den är enkel, står stadigt med fötterna på jorden och passar i små som stora sammanhang – på jobbet, i föreningslivet och privat.”
– Cecilia Hellstadius, Head of Analytics Global operations, Ericsson

”En lättöverskådlig bok som beskriver ett varumärkesarbete på ett pedagogiskt vis. En god start och inspirationskälla för ett mer fördjupat arbete.”
– Henrik Axelsson, kommunikationsansvarig Stora Enso, Hyltebruk

”Alla slåss om uppmärksamhet och framöver blir det ännu viktigare att varumärket är definierat. Du behöver stå för något äkta och tydligt. Det är precis vad den här boken hjälper dig med.”
– Magnus Brusefält, marknadsansvarig Myresjöhus

Pressmaterial

Fråga farmor (jpg)

”Den här boken borde alla företag ha för att kunna ta hand om sina varumärken.”

Johan Holmsäter, grundare Friskis&Svettis

Joakim Hedström

Som tioåring fick Joakim Hedström en skrivmaskin. En tung, grön metallkonstruktion som gick att bära med sig i ett hårt fodral. Från den dagen ville han bli författare. Han började skriva rollspelsäventyr. Efter många år blev det recensioner, reklamtexter, årsredovisningar och till slut kom böckerna – om allt från försäljning till skrivande och varumärkesarbeten.

I dag är han varumärkesstrateg, föreläsare och författare, utbildad vid Berghs School of Communication. De senaste femton åren har han arbetat som copywriter och frilansande marknadschef för olika företag. Han har även drivit ett nätverk för reklambyråer i Östergötland där de samarbetade över byrågränserna för att kunna hjälpa större kunder.

Joakim har bland annat skrivit Joakims överlevnadsguide till adhd, Fråga farmor – varumärkesarbete i vardagen, Lyckas som kreativ företagare, Hackathon och Skriv så någon bryr sig. Han är medförfattare till Människor till låns, Matlåderoulette, Prata så någon bryr sig och Framgångsrik försäljning.

Pressbild
Joakim Hedström 1 (jpg, foto Crelle)
Joakim Hedström 2 (jpg, foto Crelle)

Kontakt
joakimhedstrom.se
LinkedIn

Författarnyheter

Vakna till igen

Det första tipset är egentligen vad du borde ha gjort i går – gått och lagt dig i vettig tid. Annars spelar det mindre roll vad du gör för att försöka komma igång i dag. Det finns ett uttryck som säger att en god natts sömn börjar på morgonen. Jag håller med om det....

Våga göra fel

De flesta människor anstränger sig för att det de gör och säger ska vara rätt. Det är ett mänskligt drag. Vi vill passa in, bli bekräftade och framstå som duktiga på vad vi gör. Men att i varje ögonblick undvika att göra fel är oerhört stressande. Dessutom är det...

Tips på evenemang på och kring jobbet

Många arbetsplatser anordnar evenemang en eller några gånger per år. Det kan vara julbord, kick-offer och liknande. Här har vi samlat några tips för dig med idétorka. Res iväg Resor ger dig en bra sammanhållning och mycket att prata om, både innan och efter resan. Om...

Släpp ditt ego

Visst föreläser du om dig själv, dina erfarenheter, ditt företag eller saker du har varit en del av. Men det handlar alltid om oss som lyssnar. Det är vi som avgör om du är en bra föreläsare och om vi ska bry oss om vad du säger. För några år sedan reste en...

Gasen i botten

När Magnus kliver in på scenen inför en teaterföreställning eller föreläsning brukar det inte dröja många sekunder innan han vrålar "HEJ PUBLIKEN!" Svaret blir alltid ett lojt och försiktigt "hej". Det får honom att säga "Bättre kan ni" och sedan vråla "HEJ PUBLIKEN"...