Digital Compassion
For the past twenty years, Per Axbom has trained and helped organisations active on a global market to deal with issues of digital usability and accessibility.
He has now compiled his best tips into a book, which he hopes will stop us creating services that cause people to be compromised, treated unjustly, excluded and lured into making unnecessary purchases. In a nutshell – digital compassion.
A book for everyone working with digital services – purchasers and producers alike.
The book is available in Swedish and English.
Sample & supplementary material
Read a sample from the book (pdf)
The Inclusive Panda (supplementary material, pdf)
Impact Flowchart (supplementary material, pdf)
Reviews
”A great book, with a lot of gold nuggets and great insights. It brings a much-needed heart to the digital design world that sometimes just feels stressful and all about the sales numbers.”
– Anna Wikström, UX Game Designer
”Per Axbom offers teams a set of essential questions and concepts to get started on a better path.”
Kim Goodwin, Author of Designing for the Digital Age
Per Axbom är kommunikationsvetaren som föddes i Liberia och som ung bodde i Saudiarabien och Tanzania. Det menar han har påverkat honom och fått honom att inse att det alltid finns många sätt att se på världen.
Han vänder sig mot att vi ofta fokuserar på att göra saker på rätt sätt – att förbättra och effektivisera metoderna. Tyvärr får det oss att glömma bort att göra rätt sak, det som skulle kunna hålla oss på rätt kurs. På grund av det hamnar människor i kläm, utsätts för orättvisa, exkluderas och köper saker de inte behöver.
Under tjugo år har Per utbildat den digitala yrkeskåren och hjälpt organisationer med frågor kring digital användbarhet och tillgänglighet. Han utbildar vid Nackademin och Högskolan i Jönköping, har sänt över trehundra poddavsnitt och är en flitigt anlitad föreläsare världen över.
Pressbilder författare
Per Axbom 1 (jpg, foto Kristoffer Wahlström)
Per Axbom 2 (jpg, foto Kristoffer Wahlström)
Pressbilder böcker
Digital omtanke (jpg)
Digital compassion (jpg)
Författarnyheter
Agilt inte automatiskt bra
När digitala tjänster utvecklas används ofta agila metoder. Genom att jobba agilt är tanken att du bygger lösningar i små steg, med syfte att snabbt ta fram en produkt. Agila metoder gör att du kan testa och lära dig av den innan du arbetar för länge med en lösning....
Dolt knuffande
Skada som sker när vi utvecklar digitala tjänster där vi aktivt väljer att använda oss av metoder för att i lönndom påverka människor i en viss riktning. Syftet är att människor ska agera så att de gynnar organisationens målsättningar oavsett vad de själva vill...
Press release: New book wants us to digitalise with compassion
Most of us would agree that digitalisation is the solution to many of our problems. Yet few of us question what it is we’re actually trying to solve and for whom. A new handbook seeks to beat a more human path through the digital jungle. Per Axbom has a background as...
Önskvärd friktion
Att introducera friktion som önskvärd kan låta kontraproduktivt. Att eliminera friktion, i betydelsen att ta bort hinder, ses nämligen ofta som en av grundpelarna inom design och utveckling. Problemet är att vi har blivit för bra på det. Redan 1999 introducerade...
Pressmeddelande: Ny bok vill digitalisera med omtanke
De flesta är överens om att digitaliseringen är lösningen på många av våra problem. Samtidigt vågar få ifrågasätta vad det egentligen är vi försöker lösa, och för vem. En ny handbok vill hjälpa oss att hitta en mer mänsklig väg i den digitala djungeln. Per Axbom är i...