Digital Compassion

Framsidan av boken Glasklart - drick smartare, författare Anna Sjöström

For the past twenty years, Per Axbom has trained and helped organisations active on a global market to deal with issues of digital usability and accessibility.

He has now compiled his best tips into a book, which he hopes will stop us creating services that cause people to be compromised, treated unjustly, excluded and lured into making unnecessary purchases. In a nutshell – digital compassion.

A book for everyone working with digital services – purchasers and producers alike.

Format: Trådbunden pocketbok i A6-format
ISBN: 9789186951535
Antal sidor: 96
Språk: Engelska

Smakprov & extramaterial

Läs ett smakprov (pdf)

The Inclusive Panda (extramaterial, pdf)
Impact Flowchart (extramaterial, pdf)

Recensioner

”A great book, with a lot of gold nuggets and great insights. It brings a much-needed heart to the digital design world that sometimes just feels stressful and all about the sales numbers.”
– Anna Wikström, UX Game Designer

Pressmaterial

Digital compassion (jpg)

”Per Axbom offers teams a set of essential questions and concepts to get started on a better path.”

Kim Goodwin, Author of Designing for the Digital Age

Per Axbom

Per Axbom är kommunikationsvetaren som föddes i Liberia och som ung bodde i Saudiarabien och Tanzania. Det menar han har påverkat honom och fått honom att inse att det alltid finns många sätt att se på världen.

Han vänder sig mot att vi ofta fokuserar på att göra saker på rätt sätt – att förbättra och effektivisera metoderna. Tyvärr får det oss att glömma bort att göra rätt sak, det som skulle kunna hålla oss på rätt kurs. På grund av det hamnar människor i kläm, utsätts för orättvisa, exkluderas och köper saker de inte behöver.

Under tjugo år har Per utbildat den digitala yrkeskåren och hjälpt organisationer med frågor kring digital användbarhet och tillgänglighet. Han utbildar vid Nackademin och Högskolan i Jönköping, har sänt över tvåhundra poddavsnitt och är en flitigt anlitad föreläsare världen över.

Pressbild
Per Axbom 1 (jpg, foto Kristoffer Wahlström)
Per Axbom 2 (jpg, foto Kristoffer Wahlström)

Kontakt
axbom.se
Uxpodcast.com
LinkedIn

Författarnyheter

Agilt inte automatiskt bra

När digitala tjänster utvecklas används ofta agila metoder. Genom att jobba agilt är tanken att du bygger lösningar i små steg, med syfte att snabbt ta fram en produkt. Agila metoder gör att du kan testa och lära dig av den innan du arbetar för länge med en lösning....

Dolt knuffande

Skada som sker när vi utvecklar digitala tjänster där vi aktivt väljer att använda oss av metoder för att i lönndom påverka människor i en viss riktning. Syftet är att människor ska agera så att de gynnar organisationens målsättningar oavsett vad de själva vill och...

Press release: New book wants us to digitalise with compassion

Most of us would agree that digitalisation is the solution to many of our problems. Yet few of us question what it is we’re actually trying to solve and for whom. A new handbook seeks to beat a more human path through the digital jungle. Per Axbom has a background as...

Önskvärd friktion

Att introducera friktion som önskvärd kan låta kontraproduktivt. Att eliminera friktion, i betydelsen att ta bort hinder, ses nämligen ofta som en av grundpelarna inom design och utveckling. Problemet är att vi har blivit för bra på det. Redan 1999 introducerade...

Pressmeddelande: Ny bok vill digitalisera med omtanke

De flesta är överens om att digitaliseringen är lösningen på många av våra problem. Samtidigt vågar få ifrågasätta vad det egentligen är vi försöker lösa, och för vem. En ny handbok vill hjälpa oss att hitta en mer mänsklig väg i den digitala djungeln. Per Axbom är i...