Skada som sker när vi utvecklar digitala tjänster där vi aktivt väljer att använda oss av metoder för att i lönndom påverka människor i en viss riktning. Syftet är att människor ska agera så att de gynnar organisationens målsättningar oavsett vad de själva vill och behöver.

Exempel: För att få någon att köpa produkter eller prenumerera på nyhetsbrev används ofta knep som går under samlingsbegreppet confirmshaming. Det innebär att du försöker få människor att må dåligt av att inte köpa eller prenumerera.

Jag råkade ut för detta när jag blev nyfiken på en bok om att träna hundar. På köp-sidan fanns bara två möjligheter. Jag kunde antingen köpa boken eller klicka på en länk med texten: ”Nej tack, jag vill inte hjälpa min hund att må bättre.”

Dolt knuffande är inte alltid lika uppenbart. Men exemplet visar tydligt hur den som bygger tjänster kan göra vissa vägval mindre attraktiva än andra, och därmed knuffa användaren i en viss riktning.


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Digital omtankeDet du har läst är ett utdrag från boken Digital omtanke. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.